Dedicado a Veremundo Méndez Coarasa (Hecho, 14 de mayo de 1897 - id., 30 de diciembre de 1968) fue un escritor y poeta español en aragonés cheso.
Una begata, que puyé en ta Echo pa recullir un chicote premio, declaré, en un inte de espontaneidá, que d´a mesma maniera que pa aprender, cal ir ta Salamanca, pa aprender a fablar en agagonés, ye menester puyar en ta o lugar que nos ocupa, porque en er, encara lo en charran.
Ixo a feito Mariví, puyar dende Zaragoza en ta Echo y baixar y tornar a puyar. Parixe que puyar y baixar, igual
qu´as notas del pentagrama, ye o suyo destino, como escribe n´o libro “Plevia
Grisa”: “Querería estar pino verde y alto, que l´ausín m´abrazase y tremolar, sentir la nieu entre las mías tallas, a las aves que
han frío, cobexar”.
Y, a mida, que sigue o libro en ta
debán, s´en ritorna a la crosira d´os cobaltos, cuan s´aclama: “M´aganaría
estar pino d´un mon de lo Pirrineo, pa meterme todo blanco con la nieu de lo
ibierno”, y por si belún s´en creyese a suya baruca, era, tozoluda, terne que
terne, repite dica cinco begatas. “Si fese fagüeño, chiflase l´ausín, o soflase
cierzo, yo, plantau allí”.
Mariví camina a lo suyo propio peso específico y ye ponderable por a suya obra literaria y ponderata por a suya obra literaria; ye leve, lixera, pero no sólo porque puya y baixa camins y endrezeras, sino antiparti porque o suyo esmo ye parellano a ras libélulas, que susurran cuan esbolastrean, como susurra Maribí cuan romancea os suyos versos, que están os uns, verdes como las fuellas berdas dempués d´a Plebia Grisa y si, como as fuellas, en bi–a de libélulas verdas y grisas como a Plevida, atros versos están azuls como libélulas, azuls igual qu´e o cielo d´o que escribe: “Entó alto, lo azul tan raso que duele ,si lo miras queda”.
M´olvidaba d´as libélulas amarillencas,
d´a color d´a palla o de chunco ixuto, lo que diz Mariví.
Acochaba lo chunco, lo tallo
verdiblanco, pa beber d´a agua fresca, de lo barranco. Pero lo cauce
siempre-xuto trovaba-- que feba muitas lunas- y no plevizniaba. –Si, se morié
de set- que lo barranco-s´imple cuando lo chunco-yera ya canso.
Os temples, as ganas, os esmos, os
animos u as animas s´en veyen unas vegatas eufóricos, atras goyosos, atras
placibles, con crosira u tristeza u desesperatos como os colors que tan bien
nos pinta l ‘autora de Plebia Grisa, con parabras qu´aplica como si estasen
pinturas a ixos estados de l´alma.
Charra de grisas retes, de grisas plevias, de blanca espuma y de blancas bolisas, de platiadas estrelas, de verdes follas, de chuncos verdiblancos, de abellas que amarillencan. En zagueras describe la negror d´as nueis que dis li s´han tornau mui negras y en atri verso que “la nuei sin d´estrelas se te caye enzima”.
Rubén, cantor del optimista fabla d´a
libélula vaga de una vaga ilusión”, pero Mariví sape que a libélula ye també un
caballero d´o diaple y os diaples envidan d´ilusions y carrean
tristuras,”negras , nueis de l´alma”, como as de San chuan de la Cruz”.
Pero l´amor de l´Amado feba que “beyera
alredol que todo dispierta, que las flos…más s´abren, más la luz reflexa, mas
bien canta l´aire, más lo sol calienta”.
A tí, Mariví y a os que leyan o tuyo
libro, les salvará la poesía, que ye l´Amado d´os poetas y d´as personas sentítas.
He dito que a tuya poesía y o tuyo
cuerpo están leves, lixeros pero a tuya persona ye grave, funda y seguntes diz
Milán Kundera “ ye insoportable la levedad del ser”, que t´a empentato a
deseyar “ estar pa no repensar tan sólo … una peña”.
Pero no están leves solamen as
barucas, ideyas y crosiras que prexina, sino que, antiparti, ye leve o tuyo
estilo d´éscribilas.
Dicen que os de Echo, están os
andaluces d´a Montaña y leyendo a Veremundo Méndez, a Rosario Ustariz y a mi
amigo Lapetra, me trobo que no esbarran, pero, cuan yo siento os tuyos versos
siento o gozo:”La luna redonda-que con los tuyos rayos brinco a la comba”, ya
creigo, zereño, que yes leve como os poetas andaluces. Y si un d´istos deciba:
“Sobre el olivar, se vió a la lechuza,volar y volar”, tú dices “lo papirroi s´arrieba plantau en un tremolino. Yera cantando
a la plebia con los suyos filaus trinaos”.
Uey s´en fa muita de poesía que mira os trovos
poéticos drento d´as mugas d´una acracia
informalenca, que plega a parixer una
fabla en clau, abstrauta y misteriosa, que solamén pueden apercazar os intelectuals.
Mariví surte d´a rutina porque no
pué aturar y drento de una rima, unas
vegatas rotundamen consonán y mas a
ormino levemén asonante, como romanceabam y s´avientan ta lo ritmo y ta lo plano musical y os chovens
huei.
No ye a os intelectuals a os que l´is agana a Fabla, ni ras chens
d´os lugars están muito decantatas en pro d´a luenga que lis han amostrato que
ye fiera.
Yo en ras Escuelas de a Fabla s´en
pué a mostrar a os chovens y a os ninos, que cantarán goyosos esta copleta de
Mayestra Mariví : “ Verde borda-borda verde,- verderol,-¡Canta aunque no faga
sol”.
En o lugar de Echo, están muito
decantatos en pro d´a luenga d`os suyos pays- Y en´as escuelas d´a Fabla s´en puede amostrar a ros chovens y a ros niños, que
cantarán goyosos ista copleta d´a Mayestra Mariví: “Berde borda-borda verde,-
verderol,-¡canta anque no faga sol”.
Caldrá que ra autora de Plevia Grisa,
siga escibiendo, porque si no, se
planteyará a demanda de Rosalía de Castro: “Daquelas que cantan as pombas y as
frores, todos din que tienen alma de muller. Pois eu que n´ás canto, Virge de
Palma, ¡ai!, ¿de qué viviré?.
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