Dedicado a Veremundo Méndez Coarasa (Hecho, 14 de mayo de 1897 - id., 30 de diciembre de 1968) fue un escritor y poeta español en aragonés cheso.
Una begata, que puyé en ta Echo pa recullir un chicote premio,
declaré, en un inte de espontaneidá, que d´a mesma maniera que pa aprender, cal ir ta
Salamanca, pa aprender a fablar en
agagonés, ye menester puyar en ta o lugar que nos ocupa, porque en er, encara
lo en charran.
Ixo a feito Mariví, puyar dende
Zaragoza en ta Echo y baixar y tornar
a puyar. Parixe que puyar y baixar, igual qu´as notas del pentagrama, ye
o suyo destino, como escribe n´o libro “Plevia Grisa”: “Querería estar pino
verde y alto, que l´ausín m´abrazase y tremolar, sentir la nieu entre las mías tallas, a las aves que
han frío, cobexar”. Y, a mida, que sigue o libro en ta debán, s´en ritorna a la
crosira d´os cobaltos, cuan s´aclama: “M´aganaría estar pino d´un mon de lo
Pirrineo, pa meterme todo blanco con la nieu de lo ibierno”, y por si belún
s´en creyese a suya baruca, era, tozoluda, terne que terne, repite dica cinco
begatas. “Si fese fagüeño, chiflase l´ausín, o soflase cierzo, yo, plantau allí”.
Mariví camina a lo suyo propio peso específico y ye ponderable por a suya
obra literaria y ponderata por a suya obra literaria; ye leve, lixera, pero no
sólo porque puya y baixa camins y endrezeras, sino antiparti porque o suyo esmo
ye parellano a ras libélulas, que susurran cuan esbolastrean, como susurra
Maribí cuan romancea os suyos versos, que están os uns, verdes como las fuellas
berdas dempués d´a Plebia Grisa y si, como as fuellas, en bi–a de libélulas
verdas y grisas como a Plevida, atros versos están azuls como libélulas, azuls
igual qu´e o cielo d´o que escribe: “Entó alto, lo azul tan raso que duele ,si
lo miras queda”.
M´olvidaba d´as libélulas amarillencas, d´a color d´a palla o de chunco
ixuto, lo que diz Mariví. Acochaba lo chunco, lo tallo verdiblanco, pa beber
d´a agua fresca, de lo barranco. Pero lo cauce siempre-xuto trovaba-- que feba
muitas lunas- y no plevizniaba. –Si, se morié de set- que lo barranco-s´imple
cuando lo chunco-yera ya canso. Os temples, as ganas, os esmos, os animos u as
animas s´en veyen unas vegatas eufóricos, atras goyosos, atras placibles, con
crosira u tristeza u desesperatos como os colors que tan bien nos pinta l
‘autora de Plebia Grisa, con parabras qu´aplica como si estasen pinturas a ixos
estados de l´alma. Charra de grisas retes, de grisas plevias, de blanca espuma
y de blancas bolisas, de platiadas estrelas, de verdes follas, de chuncos
verdiblancos, de abellas que amarillencan. En zagueras describe la negror d´as
nueis que dis li s´han tornau mui negras y en atri verso que “la
nuei sin d´estrelas se te caye enzima”. Rubén, cantor del optimista
fabla d´a libélula vaga de una vaga ilusión”, pero Mariví sape que a libélula
ye també un caballero d´o diaple y os diaples envidan d´ilusions y carrean
tristuras,”negras , nueis de l´alma”, como as de San chuan de la Cruz”. Pero
l´amor de l´Amado feba que “beyera alredol que todo dispierta, que las flos…más
s´abren, más la luz reflexa, mas bien canta l´aire, más lo sol calienta”. A tí,
Mariví y a os que leyan o tuyo libro, les salvará la poesía, que ye l´Amado
d´os poetas y d´as personas sentítas. He dito que a tuya poesía y o tuyo cuerpo
están leves, lixeros pero a tuya persona ye grave, funda y seguntes diz Milán
Kundera “ ye insoportable la levedad del ser”, que t´a empentato a deseyar “
estar pa no repensar tan sólo … una peña”. Pero no están leves solamen as
barucas, ideyas y crosiras que prexina, sino que, antiparti, ye leve o tuyo
estilo d´éscribilas. Dicen que os de Echo, están os andaluces d´a Montaña y
leyendo a Veremundo Méndez, a Rosario Ustariz y a mi amigo Lapetra, me trobo
que no esbarran, pero, cuan yo siento os tuyos versos siento o gozo:”La luna
redonda-que con los tuyos rayos brinco a la comba”, ya creigo, zereño, que yes
leve como os poetas andaluces. Y si un d´istos deciba: “Sobre el olivar, se vió
a la lechuza,volar y volar”, tú dices “lo papirroi s´arrieba plantau en un tremolino. Yera
cantando a la plebia con los suyos filaus trinaos”. Uey
s´en fa muita de poesía que mira os
trovos poéticos drento d´as mugas d´una
acracia informalenca, que plega a parixer
una fabla en clau, abstrauta y misteriosa, que solamén pueden apercazar
os intelectuals. Mariví surte d´a rutina porque no pué aturar y drento de una rima, unas vegatas
rotundamen consonán y mas a ormino
levemén asonante, como romanceabam y s´avientan
ta lo ritmo y ta lo plano musical y os chovens huei. No ye a os
intelectuals a os que l´is agana a
Fabla, ni ras chens d´os lugars están muito decantatas en pro d´a luenga que
lis han amostrato que ye fiera. Yo en ras Escuelas de a Fabla s´en pué a
mostrar a os chovens y a os ninos, que cantarán goyosos esta copleta de
Mayestra Mariví : “ Verde borda-borda verde,- verderol,-¡Canta aunque no faga
sol”. En o lugar de Echo, están muito decantatos en pro d´a luenga d`os suyos
pays- Y en´as escuelas d´a Fabla s´en
puede amostrar a ros chovens y a ros niños, que cantarán goyosos ista
copleta d´a Mayestra Mariví: “Berde borda-borda verde,- verderol,-¡canta anque
no faga sol”. Caldrá que ra autora de Plevia Grisa, siga escibiendo, porque si
no, se planteyará a demanda de Rosalía
de Castro: “Daquelas que cantan as pombas y as frores, todos din que tienen
alma de muller. Pois eu que n´ás canto, Virge de Palma, ¡ai!, ¿de qué viviré?.
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