Sí, no sepo o que tienen os lugárs en do biben y en do se ban amortando os poquéz d’aragoneses que i-ban quedando. Teneban una cultura que no les ne perdonaban os omes de ra zida. Les dezi-ban: “ ¡mira un tapueblo! ” S´arreguiban, se gronxiaban y no los quereban pas. Sólo pa bendéles, pa tenélos pilláus d’a garra con as cuentas pendiéns. Poco balura y dreitos umanos gosaban tener aquérs omes, cuan los abentóns forsosos d’a Bal d’a Garzipollera y anti- parti d’a Guarguera. Si poquér d’ixo en teneban. A fuerza de gayata nos los abentón; a fuerza de mallazos tampoco, sino con amenazas de despropiazion, que trucan os intereses y l’alma. Que l’en pregunten a Daniel Ara d’a Garzipollera y a Otín d’a Bal d’o Guarga. A iste l’en bosoron pa plantar pins. ¿ Y qu’os omes y os pins no pueden achuntásen?¡Qué turruntera ye a despoblar un país d’omes ta repoblálo d’árbols! Y, en cambio, ¡qué bonico ye beyer n’o cobalto d’un pin un esquiruelo y n’o cobajo una parella festejando! (fendo a repoblanión forestal) .Os intereses no fan omes,os omes fan d’interses. Os arbres no fan d´homes, os omes fan d’interez. Os arbres no fan d’ómes, os omes pueden plantar arbols. Ye como si esboldregamos a zidá de Huesca pa fer un parque muito gran.¿Qué cultura ba a restar? Si, bazibas de chen se quedaban as bals,buedas, por tanto d´ ídeyas. Agora, cuan Leonardo , o d’o molino Escartin, puya t’a Guarguera puede dicir: “A mis soledades voy “ y cuan baixa “de mis soledades vengo”“ Facílmente me defiendo”.Le espeto:“ porque para andar conmigo me bastan mis pensamientos ”.A güenas chen d’os lugàrs, cuan les preguntan sobre as parabras suyas, se meten en guardia como acorraláus, como cans ucháus. Dica do les han ficáu qu’a suya fabla pe “profe y fiera “.Naide s’abergüenza d’a suya may, no tos abergonzéz d’a fabla vuestra. O que la poseya completa que la charre y l'amuestre, y o que la tienga, parzial que la cautibe y que sepa distingíla d’a castellana. As dos pueden combibir achirmanadas, cómo foy yo n’iste articlo. No le creigaiz a tantos que naxen sabios “ que es porque lo dicen ellos” y a zencia d´ellos consiste en fer de menos a d´os otris”.Yo conoxco un cura choben d´ixos autenticos que d’a Fabla nás charradas cotidianas y a una choven estudiante de Loarre qu´en Uesca, fa o mesmo, en Uesca tantos que naxen sabios. ¡Cuantos han meso a fabla en redicúlo con ixo d’o baturrismo! O que da más rabia ye que sigamos nusatros mesmos aragoneses, os que mos destruigamos.
(d’o Consello d’a tabla aragonesa).
Bocables:
Granxiar (se) : mofase,
chunguearse sintiéndose ufano de sí mismo.
Balgua, balura: valor.
Gosar: atreverse a soler, acostumbrar.
Mallazos: martillazos, masazos.
L’en pregunten: se lo pregunten
Bosar: pagar.
Achuntar (se) : juntarse
; aquí, con o sentiu
de Hacerse eompatibles, “estar juntos conviviéndo en buenas relaciones
”.
Turruntera: ocurrencia.
Cobalto: parte alta;
Cobajo: parte baja
Uchar: achuchar, .ahuyentar.
Dica: hasta.
Achirmanadas: hermanadas.
Foy : hago
Amagar: esconder.
No hay comentarios:
Publicar un comentario